Novi sustav eKomunikacije: obvezan za sve poduzetnike upisane u sudski registar

Autor: Bruno Cvitanović na datum

E-komunikacije

Osuvremenjivanjem komunikacije s Ministarstvom pravosuđa, od 2020. postoji obveza upisa svih trgovačkih društava u sustav e-Komunikacije. Upisati se trebaju ovlaštene osobe za zastupanje. U nastavku možete pronaći upute za pristup ovom sustavu te naše preporuke za korištenje.

Obveza pristupa sustavu e-Komunikacije

Što su e-Komunikacije? To je sustav elektroničke komunikacije sa sudionicima u sudskim postupcima. On omogućuje elektroničko podnošenje podnesaka sudovima, zaprimanje sudskih pismena te udaljeni uvid u sudske predmete.

Prema izmjenama Zakona o parničnom postupku, sve pravne osobe bile su obvezne do jeseni 2020. zatražiti pristup informacijskom sustavu e-Komunikacije sa sudovima. Neprijavljene pravne osobe riskiraju istek rokova u sudskim postupcima ili nepravovremeno informiranje o statusu određenog sudskog postupka.

Informatizacijom pravosudnog sustava, usluga e-Komunikacija razvijena je kako bi korisnicima omogućila elektroničku komunikaciju s općinskim, trgovačkim, županijskim, upravnim sudovima, Visokim trgovačkim sudom, Visokim upravnim sudom, Visokim kaznenim sudom i Vrhovnim sudom RH.

Trenutačno e-Komunikacija nije moguća jedno s Općinskim prekršajnim sudom u Zagrebu i Splitu te Visokim prekršajnim sudom.

E-komunikacija je 2024. u potpunosti tehnički i vizualno izmijenjena te joj se može pristupiti preko servisa e-Građani ovdje.

Kako pristupiti sustavu e-Komunikacije?

Kako bi pravni subjekt pristupio sustavu e-Komunikacije sa sudovima, potrebno je učiniti sljedeće:

1. Imati e-Građani korisnički račun.
2. Prijaviti se na NIAS elektroničkom vjerodajnicom značajne (2) ili više razine sigurnosti.
3. Imati odgovarajući potpisni certifikat. Ovlašteni izdavatelji potpisnih certifikata u Hrvatskoj su: FINA, AKD i posredno MUP, preko elektroničke osobne iskaznice (eOI). Najčešće se koristi upravo eOI.

Tko su obveznici korištenja usluge e-Komunikacije?

Izmjenama Zakona o parničnom postupku uvedena je obveza svih pravnih osoba (trgovačkih društava, ustanova, zadruga i dr.) zatražiti pristup informacijskom sustavu elektroničke komunikacije sa sudovima. Naknadno osnovanim pravnim osobama preporučujemo upis u najkraćem roku, odnosno kod osnivanja.

Na što se odnosi elektronička komunikacija sa sudovima?

Elektronička komunikacija sa sudovima odnosi se na parnične, ovršne i izvanparnične postupke.

Koje je tehničke preduvjete potrebno ispuniti?

Tehnički preduvjeti za prijavu na uslugu e-Komunikacije su:

1. Elektronička vjerodajnica razine 2 ili više
Elektronička vjerodajnica razine 3 ili više znači da se u sustav e-Građani prijavljujete s odgovarajućim uređajem s najmanjom sigurnosnom razinom 3. Lista svih prihvaćenih vjerodajnica (uređaja) dostupna je na poveznici.

2. Potpisni certifikat
Potpisni certifikat koristi se za potpisivanje dokumenata kvalificiranim elektroničkim potpisom. Kvalificirani elektronički potpis, sukladno eIDAS uredbi Europskog parlamenta i Vijeća (EU 910/2014), ima jednak pravni učinak kao vlastoručni potpis.

Ovlašteni izdavatelji potpisnih certifikata u Hrvatskoj su:

  • Financijska agencija (FINA)
  • Agencija za komercijalnu djelatnost d.o.o. (AKD)
  • MUP, posredno, u vidu izdavanja osobne iskaznice.

Potpisni certifikati izdaju se na zaštićenom USB uređaju ili pametnim karticama (kao što je e-osobna iskaznica) te imaju određeni rok valjanosti. Od FINA-e i/ili AKD-a moguće je dobiti elektroničku vjerodajnicu i potpisni certifikat na istom sticku/kartici.

Ako trenutno nemate ni jednu od gore navedenih opcija (FINA, AKD, e-osobna iskaznica), preporučujemo da potpisni certifikat pribavite preko e-osobne iskaznice. Ona će vam koristiti i za neke druge usluge, kao što je online otvaranje poduzeća.

Što se tiče aplikacija za elektroničko potpisivanje, možete koristiti niz rješenja: jedno od trenutno besplatnih možete pronaći na ovoj poveznici.

Usluzi e-Komunikacija pristupa se preko servisa e-Građani, a pritom vam možete koristiti i Priručnik koji je izradilo nadležno ministarstvo.

***

U šumi propisa i mjera, teško se snaći bez kvalitetnog računovodstvenog servisa, koji uvijek ima točne informacije. Obratite nam se i zatražite svoju personaliziranu ponudu!

Napomena: Članak je posljednji put ažuriran 23.4.2025., u skladu s aktualnim propisima na taj dan.

Ubrojite i druge, podijelite članak:


Ne propustite najvažnije novosti i savjete s našeg bloga! Prijavite se na newsletter:

PRIJAVA


Bruno Cvitanović

Kao direktor Brojevi d.o.o., savjetujem poduzeća, obrte i neprofitne organizacije u području računovodstva i poslovanja.


Brojevi d.o.o.

Jarun 28
10 000 Zagreb
E-mail: info@brojevi.hr
Tel: +385 1 5814 771
IBAN: HR6024020061100553867
OIB: 85230931873


Povežite se


O nama

Društvo je upisano u sudski registar Trgovačkog suda u Zagrebu pod brojem MBS: 080698964

Temeljni kapital društva iznosi 20.000,00 kn / 2.654,46 eura i uplaćen je u cijelosti.

Direktor i član uprave je Bruno Cvitanović.