Kako se mogu iskoristiti poticaji za samozapošljavanje kod otvaranja posla?

Published by Bruno Cvitanović on

Poduzetnički počeci nisu uvijek lagani: brige oko papirologije, pronalaska klijenata, održavanja likvidnosti i drugih novih zadaća poznate su svakome tko je pokretao vlastiti posao. Zato treba iskoristiti svaku priliku da olakšate tu tranziciju. Jedna takva prilika jesu poticaji za samozapošljavanje.

Ako posao pokrećete samostalno, možete računati s do 150.000 kuna. Poticaji za samozapošljavanje dostupni su svakoj nezaposlenoj osobi koja se odluči na pokretanje vlastitog posla i prijavljena je u evidenciji Zavoda. Nedavno su odredbe znatno izmijenjene, zato pozorno pročitajte naš vodič kako biste povećali svoje šanse za pozitivnu ocjenu.

Što moram znati o samozapošljavanju u 2022. godini?

U Brojevima redovno pratimo i podržavamo poduzetnike-početnike, tako da imamo i dugogodišnje iskustvo rada s klijentima koji su korisnici ove potpore. Izdvajamo ključne aspekte u 2022. godini prema iskustvima naših klijenata i našem stručnom sudu, od najvažnijih prema manje važnima:

  • Povećan maksimalni iznos: poticaji za samozapošljavanje idu do 150.000 kuna;
  • Poticaji za samozapošljavanje se dijele na fiksni i varijabilni iznos;
  • Fiksni iznos potpore nije potrebno pravdati troškovnikom;
  • Određene promjene u djelatnostima za koje se može dobiti potpora;
  • Savjetovanje sa savjetnikom (više) nije obvezni dio procesa;
  • Potrebno je poslovati najmanje 24 mjeseca kako bi se spriječio povrat dobivenih sredstava;
  • Smanjen broj dokumenata koje je potrebno predati prilikom prijave;
  • Određene promjene u sustavu bodovanja zahtjeva;
  • Smanjen broj osoba koje se mogu udruživati na maksimalno dvije.

Detalje svake od ovih promjena možete pregledati u nastavku.

Tko može iskoristiti maksimalni iznos od 150.000 kuna?

Poticaji za samozapošljavanje variraju u maksimalnom iznosu ovisno o budućoj djelatnosti poslovnog subjekta, a u skladu s Nacionalnom klasifikacijom djelatnosti (NKD 2007.).

Poticaji za samozapošljavanje mogu se dodijeliti za četiri skupine korisnika.

1. Skupina – do 150.000,00 kn dodjeljuje se poslodavcima koji će aplicirati na potpore koje su namijenjene zelenim i digitalnim djelatnostima.

Poslodavci koji će aplicirati na potpore koje su namijenjene zelenim djelatnostima moraju zadovoljiti kriterije poslovanja unutar područja „zelenih“ djelatnosti.

Digitalna radna mjesta su radna mjesta i poslovi za čije obavljanje osoba mora posjedovati visoko specijalizirane, napredne IKT vještine, odnosno posjedovati znanja u sljedećim područjima: programiranje, razvoj aplikacija, digitalna poslovna analiza, digitalni marketing i kreiranja sadržaja, digitalni dizajn i vizualizacija podataka, upravljanje digitalnim proizvodima, podatkovna znanost, dizajn korisničkog iskustva, robotika, razvoj algoritama i/ili proizvoda koji koriste umjetnu inteligenciju/strojno učenje, rješenja za internet stvari (senzori, pametni kućanski uređaji) i dr.

2. Skupina – do 120.000,00 kn dodjeljuje se za registraciju djelatnosti koje pripadaju u sljedeća područja razvrstana po NKD-u:

– (B) rudarstvo i vađenje (odjeljci 05-09);
– (C) prerađivačka industrija (odjeljci 10-33);
– (D) opskrba električnom energijom, plinom, parom i klimatizacija (odjeljak 35);
– (E) opskrba vodom; uklanjanje otpadnih voda i gospodarenje otpadom te djelatnosti sanacije okoliša (odjeljci 36-39);
– (F) građevinarstvo (odjeljci: 41- 43).

3. Skupina – do 80.000,00 kn dodjeljuje se za registraciju djelatnosti koje pripadaju u sljedeća područja razvrstana po NKD-u:

– (G) Trgovina na veliko i na malo; popravak motornih vozila i motocikala (svi odjeljci osim 47.99);
– (H) Prijevoz i skladištenje;
– (I) Djelatnosti pružanja smještaja i pripreme i usluživanja hrane (samo odjeljak 56);
– (J) Informacije i komunikacije;
– (Q) Djelatnosti zdravstvene zaštite i socijalne skrbi;
– (R) Umjetnost, zabava i rekreacija (svi odjeljci osim 93.19);
– (M) Stručne, znanstvene i tehničke djelatnosti (svi odjeljci osim: 69.1);
– (N) Administrativne i pomoćne uslužne djelatnosti (svi odjeljci osim: 77, 78 i 79);
– (P) Obrazovanje;
– (S) Ostale uslužne djelatnosti (svi odjeljci osim 94).

Za koje se djelatnosti ne mogu odobriti poticaji za samozapošljavanje?

Za djelatnosti koje pripadaju u sljedeća područja razvrstana po NKD-u ne mogu se odobriti poticaji za samozapošljavanje jer su neprihvatljive za financiranje:

– (A) Poljoprivreda, šumarstvo i ribarstvo (odjeljci: 01-03);
– (B) rudarstvo i vađenje (odjeljci 05-09) – isključivo za potporu za samozapošljavanje zeleno/digitalno
– (G) Trgovina na veliko i na malo; popravak motornih vozila i motocikala (odjeljak 47.99 Ostala trgovina na malo izvan prodavaonica, štandova i tržnica – odnosi se na zastupanje u prodaji raznovrsnih proizvoda poput prodaje od vrata do vrata, provizijske prodaje, akviziterstva);
– (I) Djelatnosti pružanja smještaja i pripreme i usluživanja hrane (odjeljak 55);
– (K) Financijske djelatnosti i djelatnosti osiguranja (odjeljci: 64-66);
– (L) Poslovanje nekretninama (odjeljak 68);
– (M) Stručne, znanstvene i tehničke djelatnosti (odjeljak 69.1 pravne djelatnosti);
– (N) Administrativne i pomoćne uslužne djelatnosti (77 Djelatnosti iznajmljivanja i davanja u zakup, 78 Djelatnosti zapošljavanja, 79 Putničke agencije, organizatori putovanja, (turoperatori) i ostale rezervacijske usluge te djelatnosti povezane s njima);
– (R) Umjetnost, zabava i rekreacija: 93.19 Ostale sportske djelatnosti;
– (S) Ostale uslužne djelatnosti (odjeljak 94);
– Sve djelatnosti sezonskog karaktera te djelatnosti vezane isključivo uz turističku sezonu.

Koji su propisani uvjeti za ostvarivanje poticaja za samozapošljavanje?

Propisani su uvjeti sljedeći:

– nezaposlena osoba mora biti prijavljena u evidenciji Zavoda (nije važno koliko ste dugo u evidenciji);

– prijavitelj mora izraditi poslovni plan s troškovnikom, iz kojeg je razvidno da je poslovna ideja održiva.

Varijabilni dio iznosa potpore pravda se dostavljenim troškovnikom.

Tko može koristiti mjeru samozapošljavanja?

Kod ove mjere postoje i određena ograničenja:

– osobe koje su imale registriran poslovni subjekt prije više od 12 mjeseci mogu koristiti mjeru isključivo u slučaju da su podmirile sve obveze (doprinosi, porezi, prirezi) na ime prethodnih poslovnih aktivnosti;

– poticaji za preuzimanje postojećeg poslovnog subjekta mogu se odobriti isključivo u stopostotnom udjelu.

Tko ne može koristiti mjeru samozapošljavanja?

1. Osobe koje imaju ovrhu po privatnim računima, a otvaraju obrt, samostalnu djelatnost ili slobodnu profesiju.

2. Osobe koje su bile zaposlene u poslovnom subjektu koji žele preuzeti uz potporu, unatrag 12 mjeseci od podnošenja zahtjeva.

3. U slučaju da je poslovni subjekt podnositelja zahtjeva zatvoren ili je podnositelj zahtjeva prestao biti vlasnik unazad 12 mjeseci od datuma podnošenja zahtjeva, ne mogu se dodijeliti poticaji za samozapošljavanje.

4. Osobi kojoj je prethodni radni odnos završio osobno uvjetovanim otkazom, a traži poticaje za samozapošljavanje u istoj ili sličnoj djelatnosti, poticaji se neće odobriti ako u međuvremenu nisu postale dugotrajno nezaposlene osobe. Dugotrajnom nezaposlenošću smatra se radna neaktivnost od 12 mjeseci i više, bez obzira je li osoba prijavljena u evidenciji nezaposlenih ili ne.

5. Osobe koje su već jednom koristile poticaje za samozapošljavanje bez obzira na godinu kad im je dodijeljena.

6. Osobe koje namjeravaju preuzeti poslovni subjekt/postojeće poslovanje kroz novi subjekt od člana obitelji.

7. Podnositelji zahtjeva koji od člana obitelji namjeravaju preuzeti postojeći poslovni subjekt ili preuzeti poslovanje postojećeg poslovnog subjekta tako što će ga unijeti kao ulog u novi poslovni subjekt.

Koje se vrste troškova mogu opravdati?

Poticaji za samozapošljavanje sastoje se od fiksnog iznosa i varijabilnog iznosa.

Koliko iznosi fiksni iznos potpore?

Fiksni iznos potpore dodjeljuje se u visini od 40.000 kn za registraciju obrta s paušalnim oporezivanjem, odnosno 55.000 kn za registraciju svih ostalih vrsta poslovnih subjekata (dohodovni obrt, trgovačko društvo, samostalna djelatnost i sl.), bez potrebe pravdanja navedenih iznosa u Troškovniku koji je sastavni dio poslovnog plana.

Za što se može utrošiti fiksni iznos potpore?

Fiksni iznos potpore je unaprijed određen za inicijalne troškove registracije poslovnog subjekta, troškove rada jedne zaposlene osobe na puno radno vrijeme te uobičajene tekuće troškove za prvih nekoliko mjeseci poslovanja. To su, primjerice: trošak knjigovodstva, zakup poslovnog prostora, obvezne članarine, administrativni troškovi i troškovi sitnog inventara, troškovi izrade mrežne stranice i oglašavanja i slično.

Koliko iznosi varijabilni iznos potpore?

Varijabilni iznosi razlikuju se ovisno o djelatnostima za koje se dodjeljuju poticaji za samozapošljavanje.

Za što se može utrošiti varijabilni iznos potpore?

Varijabilni iznos potpore, kao što je ranije spomenuto, potrebno je navesti u troškovniku koji se prilaže uz poslovni plan.

Prihvatljivi varijabilni troškovi mogu se razvrstati u 5 kategorija:

– kupnja nove opreme neophodne za obavljanje djelatnosti te koja traje, odnosno se koristi u vremenu dužem od jedne godine (npr. strojevi, tehnika, alati, informatička oprema i dr.);

– kupnja odgovarajuće informatičke opreme potrebne za rad;

– kupnja ili zakup licenciranih IT programa;

– kupnja novih prijevoznih sredstava (neophodnih za obavljanje djelatnosti)*;

– kupnja sirovine i potrošnog materijala potrebnih za obavljanje djelatnosti do 30% varijabilnog iznosa potpore (samo: C prerađivačka industrija);

– ­kupnja franšiza.

*Uredba Europske komisije br. 1407/2013 isključuje potporu za nabavu vozila za cestovni prijevoz tereta poduzetnicima koji obavljaju cestovni prijevoz tereta za najamninu ili naknadu. U skladu s time, potporu je moguće odobriti za djelatnost cestovnog prijevoza robe, ali ne i za kupnju teretnih motornih vozila.

Kako je potrebno evidentirati varijabilne troškove?

Navedeni prihvatljivi troškovi moraju:

> biti navedeni u obrascu Troškovnika;

> biti nužni za izvođenje aktivnosti navedenih u Poslovnom planu;

> biti u skladu s realnim trenutnim tržišnim cijenama;

> biti evidentirani na računu poslovnih subjekta u poreznoj ili računovodstvenoj dokumentaciji, s originalima dokumenata koji dokazuju navedene troškove.

Uključuje li iznos od 150.000,00 kn i PDV?

Iznos od 150.000 kn odnosi se na troškove bez PDV-a, ako je poslovni subjekt u sustavu PDV-a. Ako poslovni subjekt nije u sustavu PDV-a, troškovi se navode s porezom na dodanu vrijednost.

Trebam li u poslovnom planu navesti i neprihvatljive troškove?

Prvo, napomenimo kako je nužno da u poslovnom planu navedete i druge troškove, koji neće biti priznati u okviru poticaja. Primjerice, varijabilni dio poticaja za samozapošljavanje ne može se utrošiti na pokriće režija – no, poslovni plan bi svakako trebao uključiti te troškove u računu dobiti i gubitka. Bez tih troškova nije moguće procijeniti potencijalnu održivost poslovanja: zato su i oni veoma važni.

Zaključak: neprihvatljive troškove ne možete pokriti varijabilnim iznosom poticaja i nemojte ih uključivati u troškovnik. Ipak, svakako ih izračunajte i uključite u Vaš poslovni plan, jer su oni stvarni i o njima će ovisiti opravdanost poslovne ideje.

Koji su pravni oblici s kojim se možete prijaviti za poticaje za samozapošljavanje?

Ako se više nezaposlenih osoba udružuje u isti poslovni subjekt, samo jednoj osobi može biti dodijeljen maksimalni iznos potpore koji uključuje fiksne i varijabilne troškove, dok drugi suosnivač može ostvariti potporu u propisanim iznosima ovisno o skupini i samo za fiksne troškove.

Koji su dostupni iznosi potpora za udruživanje u poslovne subjekte?

U slučaju osnivanja i zapošljavanja u trgovačkom društvu, paušalnom obrtu, dohodovnom obrtu ili samostalnoj djelatnosti gornja granica iznosa potpore za samozapošljavanje za najviše 2 osobe iznosi za:

2. skupinu do 150.000,00 kn (120.000 + 30.000 = 150.000 kn);

3. skupinu do 110.000,00 kn (80.000 + 30.000 = 110.000 kn);

Udruživanje korisnika potpore za samozapošljavanje ne mogu koristiti korisnici potpore za samozapošljavanje – zeleno/digitalno.

Kako se predaje zahtjev za mjeru potpore za samozapošljavanje?

Zahtjev se predaje putem online aplikacije na web adresi mjere.hr. Preduvjet za podnošenje zahtjeva je prijava putem NIAS sustava e-građani.

Koja je obvezna dokumentacija za predaju zahtjeva?

Obvezna dokumentacija je sljedeća:

– poslovni plan s Troškovnikom;

– Izjava o nepodmirenim obvezama;

– Potvrda o blokadi računa i novčanih sredstava ovršenika na osobno ime podnositelja zahtjeva, ne starija od 7 dana (potvrdu izdaje FINA na zahtjev osobe i bez naplate).

Dodatno, za osobe koje su ranije imale registrirani obrt, trgovačko društvo ili slobodnu djelatnost:

– Potvrda o stanju nepodmirenih obveza po osnovi poreza i doprinosa ne starija od 30 dana na dan podnošenja zahtjeva ili Izvadak iz registra trgovačkog suda (za trgovačka društva) odnosno da su eventualno postojeće obveze regulirane sklopljenim Upravnim ugovorom s Poreznom upravom.

Dodatno, za osobe koje preuzimaju postojeći poslovni subjekt:

– Potvrda o stanju nepodmirenih obveza po osnovi poreza i doprinosa ne starija od 30 dana na dan podnošenja zahtjeva odnosno da su eventualno postojeće obveze regulirane sklopljenim Upravnim ugovorom s Poreznom upravom.

Kako mogu postići da zahtjev bude pozitivno ocijenjen?

Prije ocjenjivanja zahtjeva nužno je utvrditi osnovna 2 preduvjeta: tražena dokumentacija je potpuna i troškovnik je u skladu s popisom prihvatljivih troškova. U suprotnom, od podnositelja zahtjeva se traži dopuna dokumentacije.

Svaki zahtjev se ocjenjuje po principu bodovanja tako da su različitim elementima pridruženi unaprijed određeni rasponi bodova. Najveći broj bodova koje je moguće ostvariti je 100, dok je bodovni prag za pozitivnu ocjenu zahtjeva 65 bodova.

Elementi za ocjenjivanje zahtjeva su sljedeći:

– radno iskustvo u djelatnosti u kojoj se osoba želi samozaposliti – najviše 15 bodova;

– obrazovanje ili dodatne edukacije u djelatnosti u kojoj se osoba želi samozaposliti – najviše 10 bodova;

– prvo poduzetničko iskustvo – najviše 5 bodova;

– pripremne radionice/savjetovanja Hrvatskog zavoda za zapošljavanje – najviše 10 bodova;

– popunjenost poslovnog plana s priloženim ponudama/predračunima uz troškovnik – najviše 15 bodova;

indeks razvijenosti jedinice lokalne samouprave u kojoj se poslovni subjekt osniva – najviše 10 bodova;

– procjena prihoda i troškova- najviše 15 bodova;

– dodatne prednosti i nedostatci poslovnog plana (održivost i konkurentnost) – najviše 10 bodova;

– inovativnost projekta – najviše 5 bodova;

– ulaganje u nedostajuće djelatnosti – najviše 5 bodova.

Što ako podnositelj zahtjeva ima ovrhu po privatnim računima, a namjerava registrirati trgovačko društvo ili drugu pravnu osobu?

Ako podnositelj zahtjeva ima ovrhu po privatnim računima, a namjerava registrirati trgovačko društvo ili drugu pravnu osobu, poticaji za samozapošljavanje mogu se isplatiti isključivo u slučaju dostave bjanko zadužnice na kojoj je glavni dužnik trgovačko društvo, a jamci platci dvije osobe: osoba koja traži poticaje- vlasnik/ica poduzeća i neka druga fizička osoba.

Potpora se neće dodijeliti ako osoba koja traži poticaje i namjerava registrirati trgovačko društvo ima ovrhu po privatnim računima čiji iznos prelazi 20% traženog iznosa.

Kako se mogu prijaviti za dolazak na virtualnu radionicu samozapošljavanje?

Za prijavu dolaska na radionicu NE TREBA vam korisnički račun.

Na rasporedu radionica odaberite radionicu koju organizira PU/RU u županiji u kojoj će te osnovati poslovni subjekt, te u opisu radionice kliknite na gumb “Dolazim”.

Dobit ćete potvrdni e-mail. Ako e-mail sadrži informacije o uključivanju na online radionicu, sačuvajte e-mail jer će vam na dan održavanja radionice trebati link za uključivanje na radionicu (Microsoft Teams sastanak).

Link će biti aktivan najranije 15 minuta prije početka radionice. Ako se u e-mailu ne nalaze upute za uključivanje na radionicu, najkasnije 1 dan prije radionice dobit ćete dodatni e-mail s uputom i linkom za uključivanje na radionicu.

Imajte na umu da, nakon što uspješno realizirate potporu za samozapošljavanje, trebate poslovati najmanje 24 mjeseci kako bi spriječili da nastupi obveza povrata sredstava. Planirajte poslovati najmanje dvije godine nakon otvaranja ako ne želite vratiti dobivene poticaje.

Uz to, potrebno je ostvariti ukupni promet od obavljanja djelatnosti u razdoblju od 24 mjeseca od prijave u HZMO u iznosu od najmanje 50% dodijeljenog iznosa poticaja. To se dokazuje službenim financijskim izvješćima koji se dostavljaju FINA-i ili Poreznoj upravi.

***

Teško je ostvariti poslovni uspjeh bez kvalitetnog računovodstvenog servisa. Obratite nam se i zatražite svoju personaliziranu ponudu!

Napomena: Članak je posljednji put ažuriran 7.1.2022., u skladu s posljednjim informacijama, spoznajama i natječajima. HZZ može promijeniti određena pravila i akte interno i bez prethodne obavijesti.

Ubrojite i druge, podijelite članak:

Bruno Cvitanović

Kao direktor Brojevi d.o.o., savjetujem poduzeća, obrte i neprofitne organizacije u području računovodstva i poslovanja.

2 Comments

Subvencije Za Otvaranje Firme 2021? The 101 New Answer · 8. kolovoza 2022. at 10:06

[…] + View Here […]

Subvencije Za Otvaranje Firme 2021 | Vodič Za Otvaranje Firme U Srbiji 상위 80개 답변 · 26. kolovoza 2022. at 21:30

[…] + 여기에 더 보기 […]

Comments are closed.